Yoga

Yoga​

Yoga in Zevenaar: Mooie sfeervolle eigen locatie, voor algemene yogalessen, poweryoga, kinderyoga, zwangerschapsyoga, babymassage/nazwanger-schapsyoga​ en Chinese Yoga Zhineng Qigong in het Juvenaat, op de Babberichseweg 23, ingang 2, op de tweede verdieping, lokaal 2. Zie ook “Yoga in het Park.”

Yoga voor Jongeren, 12-18 jaar. Er kunnen nog jongeren bij! Les is op dinsdag om 16.00 tot 17.00 uur. Kom vrijblijvend meedoen met een gratis proefles!

​​Het is een prachtige verdieping voor jongeren van 12 tot 18 jaar. Het is vooral een training voor een sterk en soepel lichaam. Het ondersteunt ook hun ontwikkeling en het zelfbewustzijn. De benadering is rustig, open, niet-oordelend, humorvol, inspirerend en krachtig. Via het lichaam en de adem leert de jongere zijn/haar eigenheid en innerlijke kracht ontdekken.

Op iedere donderdag: Babymassage in combinatie met Nazwangerschapsyoga/ draagdoekenyoga (neem je eigen draagdoek mee. Eén draagdoek is eventueel te leen.) Wel eerst van te voren aanmelden voor een reeks lessen, het aantal is variabel en zelf te bepalen. Het is bijvoorbeeld een aantal keer met het groepje met wie jij bekend bent geraakt tijdens de zwangerschasyoga.
Om 10.00 uur is de inloop met een kopje thee. Om 10.15 uur begint de les en is om 11.15/11.30 uur afgelopen.  Daarna is er nog tijd om te blijven en te praten met elkaar, de baby te voeden. Er is thee gedurende de hele les. Er is ook gelegenheid om te voeden tijdens de les.
​​Het is voor de vrouwen die zwangerschapsyoga hebben gevolgd, hierdoor kunnen ze makkelijk weer krachtiger worden. Maar je kunt je ook opgeven als je geen zwangerschapsyoga hebt gevolgd en niets van yoga weet. Ik nodig je hiervoor echt uit, in overleg is er veel mogelijk!

​​Yoga wordt tegenwoordig steeds meer een trend. Het is hot en hip. In het leger, acteurs, zangers, voetballers, zakenmensen, allerlei mensen die wat aan de gezondheid willen doen, zwangeren, doen aan yoga. In deze drukke tijd willen steeds meer mensen hun gezondheid bevorderen en mentaal meer kracht en veerkracht.​ Yoga bestaat al meer dan 5000 jaar, echter yoga blijkt ook in de huidige tijd een goede bewezen methode te zijn die constructief werkt op gezondheid van lichaam en geest. Yoga werkt constructief op kunnen, focussen, kunnen ontspannen, op zelfbewustzijn, bewustzijn in het algemeen, op fitheid, kracht en veerkracht, blokkades in het lichaam, maar ook psychisch oplossen. In de yogales wordt er gewerkt met inmiddels bewezen en nog onbewezen ontspannings- en ademtechnieken. In de sportwereld behoort ontspanning en rust ook tot het trainingsprogramma, anders raak je overtraind.​ Daarnaast kun je door de yoga-technieken meer kracht leren verzamelen en je lichaam efficiënter leren gebruiken voor tijdens het sporten of in het dagelijks leven. Korte spieren zijn verzwakte spieren en ook met yoga krijg je niet alleen krachtige spieren, maar ook de spieren weer op lengte die ze behoren te hebben, waardoor je nauwelijks meer geblokkeerd bent. De spieren zetten sneller aan en de sensorische zenuwcellen geven de boodschappen van de hersenen naar de spieren en andersom beter door. Je wordt sneller. Met yoga train je alle spieren. De dieper liggende spieren en de spieren die meer aan de buitenkant zijn. Alle weefsels gaan meeglijden door diep los te laten. Er ontstaat meer ruimte in het lichaam. Ook ruimte in de zin van: lucht krijgen, de spanning van je af laten glijden. Ook in de figuurlijke zin voelt dat zo. Eigenlijk zou iedereen yoga moeten doen. Over 20 jaar zal dat denk ik ook bewaarheid worden.

De lichaamshoudingen (asana’s), worden in de yogales op een bewuste manier beoefend. Het is in wezen mindful bewegen. Mindfulness is ook uit de yoga geboren. Tijdens de beoefening van de houdingen wordt geleerd de adem te sturen en te beheersen, wat maakt dat je de beheersing krijgt over emoties. Door de houdingen, zowel dynamisch als statisch, wordt lichaam en geest geactiveerd door een natuurlijk tonus. Er ontstaat door de houdingen ruimte, rekking en druk waardoor adem meer voelbaar wordt in de gebieden rondom en in de longen. Je lichaam wordt steeds sterker en kan beter zijn eigen gewicht dragen, waardoor het in allerlei houdingen lichter wordt. De adem, de rekking en de druk zetten alles ook in het lichaam in beweging, daar waar het lichaam dat nodig heeft. Er onstaat door de adem van binnenuit een masserende werking. Er vindt meer stofwisseling plaats in die gebieden zoals een toename van zuurstofvoorziening, betere bloedvoorziening, hormoonafgifte, orgaanwerking, klierwerking en stofwisseling op celniveau. Ook wordt het zenuwweefsel sterker, alle weefsels in het lichaam worden geactiveerd. De gebieden in het lichaam corresponderen met de geestelijke aspecten (psychosomatiek.) Hierdoor is niet alleen een lichamelijke impuls voelbaar, maar daarmee ook het bewustzijn van fitheid en een vitale geest, kracht, zelfvertrouwen, kunnen loslaten, overgave en hiermee kunnen patronen worden doorbroken. Immers van wat goed voelt, doet men meestal meer.

Yoga is daarmee een goede methode om te leren voelen welk een invloed men zelf heeft op de vitale krachten op een constructieve manier. Men leert hiermee het denken te trainen op de focus in het hier en nu en oordelen ook naar zichzelf toe los te laten bij alles wat je doet, ook omdat tijdens de houdingen het bewustzijn is bij het voelen en het effect. Men wordt door yoga stap voor stap meegenomen hoe dit praktisch toe te passen. Niet wordt genoemend wat je niet moet doen en laten, maar wat je wel kan doen en voelen. Men wordt meer bewust van wat goed voelt. Men wordt psychisch sterker en veerkrachtiger.

Door yoga-beoefening worden spieren, alle weefsels, evenwichtig sterker en soepeler. Men verkrijgt een betere balans en coördinatie. Men verkrijgt een natuurlijke mooiere houding. Door de bewegingen, zonder te forceren worden grenzen voelbaar. Maar is dit vervelend? Is dit verkeerd of is het zoals het is en is het okay? En voel je door loslaten dat de grenzen worden verbreedt? Juist de eigen grenzen zoeken is van belang, net zoals dit in de buitenwereld het geval is. Door iedere yogales voel je hoe het met je is gesteld en voel je dit bewust. Door het grensgebied te accepteren en hierdoor meer ruimte te geven, er naartoe te ademen en niet te forceren, wordt de stofwisseling toch geactiveerd in dat gebied. Juist door verschilsbewustwording voel je dat je meer ruimte krijgt in houding en in beleving. Daar hoef je in feite niets voor te doen, alleen toe te laten. Het gaat in de yoga niet om prestatie. Yoga gaat wel over discipline zonder oordeel (dus met een zekere zachtheid en liefde naar jezelf yoga beoefenen.)

Meld je aan: 06-37171848 Loes Emmerink

Via mail: loes@yogapraktijkemmerink.nl

De link “aanmelden” in de bovenbalk is tijdelijk niet in werking.